
PRAHA, 10. BŘEZNA 2025 – Podle dat Českého statistického úřadu v loňském roce používalo technologie umělé inteligence (AI) pouhých šest procent českých podniků. Odborníci během letoška očekávají razantnější nástup nástrojů AI do pracovního života Čechů. Tématem roku 2025 jsou AI agenti.
Stejně jako nástup internetu proměnil pracovní trh v 90. letech, mění ho nyní i umělá inteligence. Personalisté předvídají nevyhnutelné změny už v příštích několika málo letech. „Obecně lze říci, že na pracovním trhu neexistuje obor, který by byl imunní vůči vlivům umělé inteligence a automatizace. Očekává se, že umělá inteligence bude mít do roku 2030 na pracovní trh významný dopad. Některé profese se výrazně promění, jiné mohou zcela zmizet. Zaměstnanci se budou muset přizpůsobit novým trendům, rozvíjet nové dovednosti a být otevření inovacím, aby bylo možné se úspěšně adaptovat na novou realitu pracovního trhu,“ řekla Olga Hyklová, majitelka a výkonná ředitelka personální agentury Advantage Consulting.
Umělá inteligence už nyní proniká do pracovního života stále většímu počtu Čechů a tuzemští zaměstnanci projevují o nástroje AI zájem. V Česku se počet zaměstnanců, kteří by AI užívali pro každodenní pracovní činnost, podle Work Trend Indexu společnosti Microsoft už v roce 2023 pohyboval kolem 59 procent. Češi jsou přesto v míře zapojení AI do pracovního života pod světovým průměrem, který je 75 procent. Na vině bývají české firmy, které se do zapojení AI zatím příliš nehrnou, její využívání a učení se s ní nechávají na zaměstnancích. „Nasazení AI vyžaduje modernizaci a investice do technologií. Nějaké školení o AI pro své zaměstnance ale aktuálně poskytuje minimum firem. I při vyhledávání kandidátů na dané pozice se setkáváme s tím, že se počítačová znalost předpokládá a rozšiřování znalostí je soukromou aktivitou zaměstnance. Ač střední, větší a mezinárodní firmy mají ve většině zavedený systém vzdělávání pro své zaměstnance, často se týká komunikace, interních procesů a systémů, bezpečnosti, a to i té počítačové, samotná umělá inteligence je prozatím opomíjena. V Česku podle Work Trend Indexu uvádí 51 procent českých zaměstnanců, že jim dovednosti související s umělou inteligencí chybí. Zvyšování digitální gramotnosti je ve firmách podceňované, i když by zvýšilo efektivitu práce,“ upozornil Roman Vejražka, výkonný ředitel headhunterské společnosti Theones.
Umělá inteligence aktuálně nejvíce ovlivňuje pozice, které zahrnují rutinní úkoly a práci s daty. „Nahrazuje a zrychluje například manuální zadávání dat, automatizuje e-maily a odpovědi. Vliv má i na kreativní profese, jako jsou grafik, reklamní kreativec nebo copywriter. Dále zrychluje a zefektivňuje práci na pozici technická podpory zákazníků, kde firmy implementují AI například do telefonické podpory. Dopad na ostatní kancelářské pozice, jako jsou asistentka nebo účetní, bude přicházet s implementací AI do firemních ERP systémů – tedy softwaru, který organizace používají ke správě každodenních obchodních činností, jako je například účetnictví nebo zásobování,“ vyjmenoval Roman Vejražka.
Velkým tématem jsou AI agenti. Ti mohou už v letošním roce některé pozice zastoupit. „Umělá inteligence má potenciál transformovat pracovní trh v mnoha oblastech. Pro letošní rok se očekává spuštění AI agentů, což jsou software nebo virtuální asistenti, kteří budou schopni vykonávat složitější úkoly, než jaké zvládají současné automatizované systémy. V praxi to bude znamenat, že AI agenti se budou schopni rozhodovat, analyzovat situace, a dokonce interagovat s lidmi v reálném čase na úrovni, která dříve nebyla možná. AI agenti nebudou hned úplně nahrazovat všechny profesní role, ale v některých oblastech už v roce 2025 nebo během dalších dvou až tří let můžeme vidět významné změny. Půjde zejména o profese, které se zaměřují na rutinní, opakující se úkoly. Zároveň ale budou vznikat nové pracovní pozice zaměřené na vývoj, správu a etiku AI,“ uvedla Gabriela Káninská Repková, projektová manažerka vzdělávací organizace JA Czech a odbornice na vzdělávání v AI.
Oblast, do které AI už pronikla naplno, je personalistika, tam pomáhá s náborem, užším výběrem kandidátů i komunikací s uchazeči. „Firmy stále častěji využívají AI k tomu, aby vytvářely optimalizované inzeráty, které lépe cílí na specifické kandidáty. AI analyzuje data o aktuálních trendech na trhu práce a preferencích uchazečů, aby generovala inzeráty s klíčovými slovy, která zvyšují pravděpodobnost oslovení kvalifikovaných odborníků. Kromě tvorby inzerátů AI také zefektivňuje screening kandidátů tím, že rychle analyzuje tisíce životopisů a identifikuje nejvhodnější uchazeče. Chatboti pohánění AI pak poskytují kandidátům okamžité odpovědi a provádějí předběžné pohovory, čímž náborářům uvolňují čas na osobní komunikaci a složitější úkoly,“ popsala Denisa Janatová, ředitelka společnosti smitio.
Práci s AI stále častěji využívají i uchazeči o zaměstnání, nejčastěji při pohovorech a tvorbě životopisů. Podle personalistů to ale úplně šťastný krok není. Podle loňské studie PwC Global Hopes and Fears Survey má 40 procent Čechů obavu, že jim AI předloží nepravdivé informace a oni nebudou schopni chybu odhalit a jejich obavy se během pracovních pohovorů naplňují. „Sledujeme stále častější zavádění AI nástrojů do tvorby životopisů. Pokud si kandidát nechá své CV vygenerovat, naši konzultanti velmi rychle rozpoznají formální a neosobní styl, takový životopis je pro nás často bezcenný. Další problém představují testy kandidátů během pohovorů. Ty jsou stále méně vypovídající, protože se dnes uchazeči o pracovní pozici s AI připraví na test, případně mohou umělou inteligenci použít i během online testu. Umělá inteligence má velké možnosti, ale spousta lidí s ní ještě neumí kvalitně pracovat. V praxi se aktuálně setkáváme s tím, že uchazeči o zaměstnání například během testů kopírují očividně chybné nebo nepřesné odpovědi,“ upozornila Olga Hyklová.